
Foto: Groningse Studenten Tennis Club
Auteur: Louise Schouten
GRONINGEN – De studenten van de Groningse studententennisvereniging, G.S.T.C., staan te popelen om het publiek in Martiniplaza op te zwepen voor de Nederlandse tennissers in de Davis Cup.
De evenementenhal Martiniplaza is omgetoverd tot een tennishal waar morgen en overmorgen 3500 mensen zullen juichen voor de tennissers. Het Nederlands team, onder leiding van Paul Haarhuis, neemt het op tegen Zwitserland. De Groningse studenten zullen er met een eigen sfeervak alles aan doen om de Nederlandse tennissers naar de overwinning te juichen.
De Davis Cup is voor de leden en reünisten van G.S.T.C. niet zomaar een tenniswedstrijd. Al jaren gaan er namens de vereniging supporters naar het toernooi. Deze traditie ontstond 33 jaar geleden toen de tennisclub voor het eerst het toernooi in Mexico bijwoonde. Dat de studenten dit jaar een thuiswedstrijd spelen met de wedstrijden in hun eigen stad voelt voor hen als een eer.
De voorbereidingen voor het sfeervak begonnen bij de studentensportvereniging direct toen bekend gemaakt werd dat het festijn in Groningen zou plaatsvinden. Er werd een speciale commissie opgezet, zodat de supporters morgen en overmorgen in speciale oranje Davis Cup-shirts zitten. Vanaf de achterkant van de baan zullen de shirts, vlaggen en speciale yells dit jaar te zien en te horen zijn. ‘We hopen dat we de Plaza mee kunnen nemen in onze sfeer’, vertelt Julian Luchjenbroers, voorzitter van G.S.T.C..
De organisatie van de Davis Cup heeft het enthousiasme van de studenten vorig jaar ook opgemerkt en betrok ze dit jaar actief bij de organisatie. ‘De KNLTB (Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond) vond onze yells vorig jaar zo leuk, dus vroegen ze of we alvast een paar yells konden voorbereiden voor de persconferentie van vandaag. De tennissers vonden dat prachtig’, vertelt Luchjenbroers. Om in de beleefwereld van de studenten te blijven werd voor de loting vandaag nog een potje bierpong georganiseerd. Daarnaast mochten de sfeermakers gisteren in Martiniplaza even de wedstrijdbaan op om een balletje te slaan, onder toeziend oog van Paul Haarhuis.
In 2023 was het sfeervak al een groot succes, vertelt Luchjenbroers. ‘Het was natuurlijk echt een geweldige ervaring. We zaten superdicht op de spelers. Af en toe werden wij zelfs geraakt door een bal, dus dat was wel heel tof’, vertelt de voorzitter. Dit jaar zullen er nog meer mensen van de verening zitten dan vorig jaar, dus dat belooft veel goeds voor de sfeer in de tennishal.
De studenten hopen aan de ene kant op een heel grote zege, aan de andere kant hopen ze dat het wat spannender wordt, zodat ze langer kunnen kijken. ‘Maar dat we wel uiteindelijk winnen natuurlijk!’, voegt Luchjenbroers er lachend aan toe. Het plan van de supporters is: ‘heel hard juichen, veel vieren, veel sfeer maken, een gezellige tijd met iedereen en hopelijk op naar de overwinning’, aldus de voorzitter van G.S.T.C..


