Nieuw pannenkoekschip opent deuren, ondanks bezwaren omwonenden

Ondanks juridische strijd opende ’t Pannekoekschip donderdag een nieuw schip in de Oosterhaven. Het oude pannenkoekschip krijgt een andere bestemming. Omwonenden van de Oosterhaven vrezen voor overlast.

Auteur: Ruben van Luijk

“De ophef is niet nodig geweest”, zucht Marjon Meiboom, eigenaar van ’t Pannekoekschip. “Dan denk ik van: jongens maak je allemaal niet zo druk en kom gezellig pannenkoeken eten of een kopje koffie drinken.”

Ondanks een lopende rechtszaak bij de Raad van State opende het nieuwe pannenkoekschip aan de Oosterhaven donderdag zijn deuren. De opening volgt na een lange juridische strijd tussen de uitbater, de gemeente en omwonenden.

Het nieuwe restaurant in de Oosterhaven, de Johanna ligt al sinds halverwege vorig jaar klaar en bakt sinds donderdag daar de pannenkoeken. Het oude pannenkoekschip aan het Schuitendiep wordt gekocht door de gemeente en blijft daar voorlopig liggen.

Jachthaven Oosterhaven en plaatselijke bewoners zijn tegen de komst van het restaurant en zijn tegen de gemeente in hoger beroep gegaan bij de Raad van State. De gemeente had de Oosterhaven aangewezen als geschikte plek voor het nieuwe restaurant.

Bewoners van de Oosterhaven vrezen voor geluids- en stankoverlast en een tekort aan parkeerplekken. Jachthaven Oosterhaven is tegen het restaurant, omdat het huidige stuk kade aan de Oosterhaven werd gebruikt als overloop voor boten op drukke dagen.

Niet de eerste rechtszaak

De rechtszaak is onderdeel van een al langlopende discussie, begonnen in 2021. Twee keer eerder stapten omwonenden naar de rechter, beide keren besloot de rechter in het voordeel van de gemeente.

Wethouder Rik van Niejenhuis verwacht dat ’t Pannekoekschip in de Oosterhaven geen overlast zal veroorzaken en stelt dat de dynamiek van de jachthaven onveranderd zal blijven. “Het schip heeft een authentieke uitstraling en past daarmee bij de sfeer van de jachthaven.”

Marjon Meiboom, eigenaar van het pannenkoekschip snapt de ophef van de bewoners niet. “Wij zijn goede buren.” Meiboom voegt toe: “De rechtszaken heeft de gemeente heel veel geld gekost. En ons ook, want wij hebben twee schepen verzekerd en mensen ingewerkt. Het is gewoon zonde van het geld.”

Dat het nieuwe pannenkoekschip ondanks de rechtszaak donderdag de deuren opende wist Van Niejenhuis nog niet. “De eigenaren hebben wel eerder tegen gemeente gezegd: we hebben de boot daar al liggen, wij willen misschien wel het risisco nemen om alvast te ondernemen. En mocht het hoger beroep verkeerd uitvallen dan kunnen we alsnog stoppen.”

De rechtszaken zorgden voor uitstel van de opening van het nieuwe pannenkoekschip. “We hebben denk ik wel drie jaar vertraging,” vertelt Meiboom. Hoeveel de vertraging gekost heeft durft ze niet te zeggen. Zolang er nog geen uitspraak van de Raad van State is laten ze het oude schip aan het Schuitendiep liggen.

600.000 euro gemeentegeld

In 2021 stelde toenmalig wethouder Roeland van der Schaaf dat wat hem betreft het oude schip aan het Schuitendiep “niet per se weg hoeft”. Toch blijkt eind 2023 dat de gemeente in totaal €600.000,- uitgeeft aan de nieuwe locatie van het restaurant. Raadsleden zijn kritisch over de kosten. “Dit lijken wel heel dure pannenkoeken te gaan worden op deze manier”, stelt Amrut Sijbolts, raadslid voor Stadspartij 100% voor Groningen.

Volgens Van Niejenhuis wordt ongeveer de helft van het geld gebruikt voor de aanleg van faciliteiten zoals riolering in de Oosterhaven. De andere helft besteedt de gemeente aan de koop en verwerking van het oude pannenkoekschip en twee andere schepen aan de Diepenring.

Al lang een wens

Een andere locatie voor het pannenkoekschip is al langer de wens van de uitbaters en de gemeente, die door de komst van de Kattenbrug sterker werd. Door de nieuwe brug is het terras van het oude restaurant kleiner. De gemeente wil op haar beurt het Schuitendiep vrij maken van de schepen om meer openbare ruimte en aanlegplekken te realiseren.

Het oude pannenkoekschip naar de Oosterhaven verplaatsen bleek volgens Van Niejenhuis een te ingewikkelde operatie, omdat het tussen vaste bruggen in ligt. “Met kranen weten we in ieder geval dat het niet kan, omdat het schip zo zwaar is dat de kademuur dat niet aankan. Dus dan zul je alles van de bovenkant van het schip moeten halen, het schip verzwaren en kijken of je het onder de brug door kan duwen. Zo is het schip er ook ooit gekomen.”

Het oude schip zou in eerste instantie worden gesloopt, maar inmiddels lijken er andere ideeën te zijn. “Er zijn nu een aantal mensen aan het kijken of het toch niet mogelijk is om het schip te verplaatsen”, zegt Van Niejenhuis. Meiboom geeft aan dat het oude schip een “supermooie bestemming” krijgt. “Maar daar kan ik nog niks over zeggen.”

Het nieuwe schip, een driemaster, is groter dan het vorige schip en heeft een verzonken terras op het dek. De rode neon letters zijn van het oude schip afgehaald en schijnen nu naar de Oosterhavenbrug. De Johanna is in 1939 als motorschip gebouwd en is in de Tweede Wereldoorlog ingezet als medische hulppost van het Rode Kruis. De laatste zestien jaar heeft het schip dienst gedaan als pannenkoekschip in Almere.

Geef een reactie